پنالتی گوگل، یکی موضوعی پر حاشیه ، پر سوال و سرشار از تنافضات و سوال در بحث آموزش سئو هست که من اول، انواع پنالتی رو براتون تبیین میدم و بعد، راه های خروج و بعد سوالات متداول رو پاسخ میدم.

قبل از هر چیز، این رو بگم که شما با مطالعه این مقاله، پرسش های زیادی در ذهنتون به وجود میاد و بیشتر سر در گم میشید.اما این سردرگمی به علت افزایش وسعت دید شما بعد از خوند این مقاله به وجود میاد.نه به دلیل بد بودن این مقاله.

 

خیلی اختصار و ساده، Penalize به معنی رایجش،یعنی جریمه شدن وب سایت در گوگل.اما پنالتی لزوما به خاطر جریمه یا تخلف نیست و من اینجا با شما در این پست، قرار داد میکنم که، هر گونه، افت وب وب سایت رو با هر دلیلی که باشه، با کلمه “پنالتی” ،یاد می کنم.پس لطفا نگید رفتن از صفحه یک به دو اسمش پنالتی نیست و بعد به ویکی پدیا(جولانگاه مترجمان غیر متخصص) لینک بدید.ما میخوایم از کاربرد ها و حقیقت صحبت کنیم.درگیر تعاریف نمیشیم.اون هم تعاریفی که ده ها نسخه متفاوت ازش وجود داره(در سئو) .

زیرا این خیلی مهمه زودتر از خود مطلب، روش تاکید می کنم: “وقتی پنالتی می شید، در اکثر مواقع خبری از هشدار توی گوگل وب مستر تولز نیست!پس لطفا انقدر نگید، پنالتی نشدم زیرا هشدار نگرفتم. نگید گوگل متوجه کارهای غیر کلاه سفید من نشده زیرا هشدار نگرفتم”.بیان کردم غیر کلاه سفید، به این دلیل که تکرار کنم، سئو فقط کلاه سیاه و سفید نیست.از سفید تا سیاه کلی رنگ هست که همگی در دنیای Gray Hat هستند و اغلب سئوکارها بدون اینکه بدونن، کلاه خاکستری کار هستند.حالا یکی کلاه خاکستریش بیشتر به سفید نزدیکتره.یکی بیشتر به سیاه”.

 

قبل از شروع مقاله در نظر داشته باشید، همیشه در افت و رشد وب سایت ها، این سه دلیل کلی، تأثیر اعمال می کنند:

۱- تغییر الگوریتم موتور جستجو به خصوص گوگل که به کرات تغییر میکنه و به روز میشه.

۲-رقابت.طبیعتا، وقتی سایتی به صدر نتایج بیاد، جای یک وب سایت دیگه گرفته شده و وقتی در وسعت و فشار زیادی، این رقابت وجود داشته باشه،افت و رشد ها هم، زیاد هستند.


۳-تفاوت الگوریتم گوگل در صفحات عقب تر (دو به بعد، پنج به بعد و …) – اگر از صفحه ۲۰ به صفحه ۴۰ میرید و بعدش بر می گردید به صفحه ۱۰ و بعد به صفحه ۵۰ میرید و سپس تو صفحات ۱۵ و ۱۶، به هیچ وجه اسمش رو پنالتی نذارید.در این مرحله وب سایت شما هنوز جایگاه تثبیت شده ای در نتایج (SERP) نداره و نمیشه به خاطر این افت و خیز ها توی این صفحات دربارش قضاوت نمود.اگر از صفحه یک مدام به صفحه های دیگه جابجا بشید، اونوقت هست که جای مطالعه داره.

و نکته دیگه اینکه:

الگوریتم گوگل آزار نداره! گوگل نمیخواد یک سری رو تنبیه کنه.گوگل فقط میخواد مناسب ترین نتایج رو به کاربر نشون بده و لایق ترین وب وب سایت رو رتبه خوبی بده.کاری ندارم که چقدر تونسته، در هدفش موفق باشه.اما در این مسیر، طبیعتا وب سایت هایی که به مزاج جناب گوگل، خوش میاد، رشد می کنن و وب سایت هایی که به مزاجش خوش نمیاد، افت می کنند.پس، نمیشه اسم جریمه رو همیشه روی وب سایت های افت شده گذاشت.در کل هم گوگل، به شکل غیر رسمی، کوشش کرده، به وب مستر ها، سیاست های تشویقی و تنبیهیش رو القا کنه و مناسب ترین ارتباط رو با وب مستر ها گرفته که همین به شدت در اندازه محبوبیتش تاثیر گذار بوده. در حقیقت چیزی که به مزاج الگوریتمش خوش میاد و کاملا مرتبط با سیاست های گوگل هست، رو رسما در ظاهر تشویق و برعکسشو تنبیه اعلام کنه.مثلا میگه وب سایت هایی که https دارن، یکی از فاکتور های مثبت رتبه بندی من رو دریافت می کنن و یا وقتی میگه، اگه سایتتون با موبایل سازگار باشه، یکی از فاکتور های مثبت و قدرتمند(با وزن زیاد) برای رتبه مناسب تر در نمای موبایل گوگل هست و برعکس.

فراموش نکنید، وب سایت های تازه تاسیس و دامنه های صفر، در ابتدادر سند باکس گوگل قرار دارند و انتظاری از این وب سایت های نداشته باشید و فکر نکنید پنالتی شدند.

مطالعه انواع پنالتی

انواع پنالتی از نظر علت افت:

۱- افت وب سایت به خاطر عدم پیروی از دستورات گوگل درمورد بک لینک که الگوریتم پنگوئن زحمتشو میشکه.

۲-افت وب سایت به خاطر عدم پیروی از دستورات گوگل درمورد محتوا و on page که الگوریتم پاندا زحمتش رو میشکه.

۳-افت وب سایت به دلیل به روز رسانی و تغییر الگوریتم گوگل که ممکنه تخلفی هم از سمت وب وب سایت شما، صورت نگرفته باشه.این مورد بر خلاف دو مورد بالا، اسمش رو نمیشه جریمه گذاشت و خاصیت تنبیهی نداره.

۴-افت یا حذف شدن وب سایت به خاطر کپی برداری از وب سایت های دیگه.

۵-افت وب سایت به خاطر Bug و ایراد گوگل. بله! تعجب نکنید.گوگل هم میتونه خطا کنه.حتما مطلب پرستش گوگل رو مطالعه کنید.

۶-افت یا حذف شدن وب سایت به دلیل اشتباه خود وب مستر از نظر فنی

انواع پنالتی از نظر شدت افت:

۱- افت از صفحه اول موضوع رقابتی به صفحه دو. این نوع پنالتی، کمتر به عنوان “پنالتی” شناخته میشه. اما به هر حال، وقتی وب سایتی با کلمه کلیدی و موضوعی رقابتی، رتبه خوبی داره و ناگهان به صفحه ۲ میره، نوعی از پنالتی هست که تقریبا کل ترافیکش رو از دست میده.زیرا صفحه دو با صفحه ۲۰ در اکثر موضوعات از نظر کلیک، آنچنان تفاوتی نداره و همین که در موضوعی رقابتی، صفحه اول بود، نشان از قدرت بسیار زیاد اون وب سایت بوده.

۲-افت از صفحه اول به صفحه ۵ تا حدود ۳۰ یا از صفحات زیر ۱۰ به صفحات بالای ۱۰۰ یا عدم نتایج در گوگل با جستجوی کلمه کلیدی

این افت، افت سنگینی هست، و کار، بایستی با جدیت مطالعه بشه.

۳-افت به دلیل Freshness و یا رقص گوگل.

گاها به گونه موقت وب وب سایت هایی بالا میان و وب سایت هایی که رتبه داشتن عقب میرن.اگر کوتاه مدت باشه هیچ مشکلی نیست و چیزی فرق نکرده.

۴-کلا de-index شدن صفحه.

اینجا دیگه اسمش پنالتی نیست.در این حالت، اون وب سایت یا صفحه، Ban شده که اوضاع خیلی وخیمه!

انواع پنالتی از نظر سطح و گستردگی افت وب وب سایت:

۱- افت کل صفحات وب وب سایت

۲-افت فقط یک صفحه یا صفحات خاص

۳-افت فقط روی یک یا چند کلمه کلیدی در حالی که همون صفحات با کلمات دیگه، همچنان رتبشون حفظ شده باشه.

۴-افت مجموعه ای از وب وب سایت ها

 

انواع پنالتی از نظر الگوریتمی یا Manual Action

۱- پنالتی الگوریتمی

در این حالت، اگر وب مستر تولز داشته باشید، هیچ پیغام و اخطاری برای شما نمیاد.به صورت الگوریتمی افت می کنید و اگر ایراد ها رو متوجه بشید و اصلاح کنید، به صورت الگوریتمی هم رتبه شما برمیگرده.این حالت کاملا بی سر و صداست و اکثر پنالتی ها در این دسته هستند.به همین علت، خیلی ها به اشتباه فکر می کنند، زیرا پیغامی براشون نیومده، یعنی از نظر گوگل تخلفی نکردند و کار اشتباهی انجام ندادن یا گوگل متوجه فریب اونها نشده که صد البته اشتباه می کنند.من در پست قوانین نانوشته گوگل، بیان کردم که، اتفاقا سیاست گوگل، مخفی نگه داشتن و ایجاد ابهام برای وب مستر ها و سئوکاران هست و تا می تونه، بی سر و صدا کار میکنه.زیرا اگه بگه شما به چه دلیلی پنالتی شدید، خیلی راحت تر، راه های دور زدن الگوریتمش توسط کلاه سیاه کاران حرفه ای، پیدا میشه.(حتما مطلب آیا سئو کلاه سیاه مخصوص ایرانی هاست رو بخونید).

۲-پنالتی Manual Action

در این حالت در وب مستر تولز پیغام میاد و در بخش Manual Action دقیقا تبیین داده میشه که چرا پنالتی شدید و تا حدودی هم راهنمایی میکنه که چه کاری بایستی بکنید و به شما اجازه میده که درخواست تجدید نظر ارسال کنید(بعد از اصلاحات).

 

چک کردن پنالتی شدن وب سایت در گوگل

سایت ما حاوی مقالات مفید آموزشی درباره سئوی سایت است

برای پیدا کردن مطلب مورد نظر می توانید موضوع مورد نظر خود را جستجو نمایید

 

خب چطور می تونیم بفهمیم وب سایت ما پنالتی شده؟

خیلی اختصار بگم، برای پنالتی های از نوع غیر از manual action به هیچ وجه نمی تونید بفهمید!انتظار نداشته باشید با حرف های قشنگ و امیدوار کننده یک فرمول و راه حل بدم! شما فقط از افتتون می تونید بفهمید! همین! شاید بگید خیلی وب سایت ها هستند که این موضوع رو چک می کنند.اگر این فکر رو می کنید من چند سوال از شما دارم:

۱- اون وب سایت ها خودشون ارتباطی به گوگل ندارند و گوگل هیچ API نداره که به وب سایت های دیگه بده در این موضوع و به خود شما هم نگفته!پس چطور می تونن بفهمن شما پنالتی شدید؟اما فهمیدن اینکه سایتی کلا توی گوگل ایندکس شده یا نه، کار راحتی هست که این ارتباطی به پنالتی نداره.

۲-وقتی شما وب مستر تولز دارید، پیغامی نیومده براتون و خودتون هم نتونستید تشخیص بدید و گوگل هم که کارش در ابهام گذاشتن وب مستر ها هست، چه انتظار دارید از وب سایت های دیگه که بتونن تشخیص بدن؟نکنه جزء اون دسته از افرادی هستید که برای همه چیز به دنبال Tools و ابزار می گردید بدون اینکه کمی درمورد سختی موضوع و پیچیدگیش فکر کنید؟

راه تشخیص اینه که خودتون حدس بزنید و این موردها رو در نظر بگیرید:

۱- اگر رتبه شما سرجاش هست اما فقط impression و در نتیجه کلیک شما کم شده، مشکلی وجود نداره.ایام امتحانات، تعطیلات ملی و مذهبی و مناسبتی، این اتفاق میفته.مثلا وب سایت های تور مسافرتی ، ممکنه قبل از عید، به شدت آمارشون بالا بره.در حالی که رتبشون مثل قبله.اما وب سایت های آموزشی، وب سایت های پذیریش آگهی و … به شدت آمارشون افت می کنه در حالی که رتبشون سر جاشه.

۲-گوگل قبلا سالی یک بار و چند سالی یک بار نتایج و الگوریتمشو به روز می نمود.این طریقه به مرور بیشتر گردید تا اینکه الان، به صورت هفتگی و ماهانه و گاها روزانه، و حتی گاها، چند بار در روز، در حال نظاره، تغییرات الگوریتمی گوگل و جابجایی رتبه ها هستیم که این تغییر الگوریتم ها با خاصیت Freshness گوگل ترکیب شده و در بسیاری از موضوعات دیگه از تثبیت جایگاه و رتبه وب وب سایت ها خبری نیست.مگر حدودی.

پس اگر دیدید لینک هفت هستید و اومدید لینک ۳ و بعد رفتید آخر صفحه اول، اسمش رو پنالتی نذارید.در این حالت، فقط بدونید، جای کار دارید و می شه با کوشش و هزینه بیشتر، به جای محدوده هفت هشت رتبه ای، محدوده دو سه رتبه ای رو برای خودتون در صفحه اول گوگل، بدست بیارید.

۳-اگر سایتتون به تازگی صفحه اول اومده و خیلی کوتاه به جای قبلش یا صفحات عقب تر رفت، اسمش رو پنالتی نذارید.زیرا ممکنه رشد شما به خاطر Google Dance و Freshness باشه و به هیچ وجه از اول قرار نبوده اونجا باقی بمونید.شاید بپرسید از کجا بفهمم به این دلیل بالا اومده؟در پاسخ بگم نمیشه به راحتی فهمید و بحث مفصلی داره .

۴- مطالعه کنید همه صفحاتتون افت کرده یا فقط یک یا چند تاش و کلا ببینید، چقدر در سطح دامنه شما، این افت، گستردست.هر چقدر گستردگیش بیشتر باشه، بیشتر بایستی احساس خطر کنید.

۵-در بسیاری از مواقع شما به گونه شفاف نمی تونید ایراد کار رو متوجه بشید.تنها با حدسیات و مطالعه معضلات و اصلاح کردن اونها، می تونید، کوشش خودتون رو بکنید(در پنالتی های غیر از Manual Action).در مورد هایی هم میتونید تشخیص بدید که در ادامه بهش می پردازم.

 

راه خروج از پنالتی گوگل و ریکاوری (Recovery)

اول از همه تشخیص و حدس زدن و هوشمندی

خب با در نظر داشتن انواع پنالتی که در بالا بیان کردم، اول ببینید، از نظر گستردگی پنالتی، به کدوم نوع پنالتی دچار شدید.

الف –  افت کل صفحات وب وب سایت

در این حالت، احتمالا کار دشواری در پیش رو دارید.مطالعه کنید اخیرا چه کارهایی روی وب سایتتون انجام دادید.موردها زیر رو مطالعه کنید:

۱- چقدر کپی کردید.

۲-چقدر و چطور لینک بیلدینگ کردید یا لینک برای شما ایجاد شده.

۳-چه تغییراتی در محتوای وب سایت دادید.

۴-چه تغییراتی در کدهای وب سایت دادید.

۵-آیا محتوای شما خودکار هست یا دستی تایپ میشه؟

۶-آیا وب وب سایت شما قطعی داشته یا ربات ها مشکلی برای بازدید از وب سایت شما داشتن یا نه؟حتما مقاله تاثیر هاست و سرور بر سئو رو بخونید و تصور نکنید زیرا وب سایت شما، هاست ایرانی داره، ربات ها ازش دور هستن و امتیاز منفی می گیرید!

۷-آیا فقط ازموبایل بازدید و رتبتون افت کرده یا از نمای دسکتاپ گوگل هم افت کردید؟

۸-آیا وب سایت شما هک شده؟!

۹-آیا اخیرا ریدایرکتی انجام دادید یا کد هاتونو تغییر دادید؟

۱۰-مهمتر از همه تغییرات گوگل! وقتی شیوه لینک بیلدینگ شما منسوخ شدست، وقتی از نظر on page و محتوا بی کیفیت باقی موندید یا مناسب تر بگم، با کیفیت تر نشدید، وقتی همه رقبای شما، از این نظر ها، در حال قوی تر شدن هستند، وقتی به روش لینک بیلدینگ قبلیتون خوشحال شدید و فکر کردید که حالا که دو ساله، به همون روش دارید جواب می گیرید، از این به بعد هم جواب می گیرید، وقتی هست که بایستی پنالتی بشید!!

ب – افت فقط یک صفحه یا صفحات خاص یا کلمه کلیدی خاص

اگر فقط یک صفحه خاص، افت کرده، همه موردها بالا رو روی اون یک صفحه مطالعه کنید و اگر فقط یک کلمه کلیدی خاص از اون صفحه یا صفحات دیگه افت کرده، خیلی اوقات به آپدیت گوگل بر می گرده.گوگل هر روز ، حساسیت بیشتری به تطابق محتوا با Title شما و کلا موضوع صفحه نشون میده و هر روز درکش بیشتر میشه از محتوای صفحه.با یک اپدیت، ممکنه، گوگل متوجه بشه کلمه ای که بالا بوده، آنچنان ربطی به این صفحه نداشته و شما افت می کنید.در این حالت، بایستی کاملا مطالعه کنید، که کلمه ای که افت کرده با سایر کلمات کلیدی که افت نکردند چه تفاوتی از نظر بک لینک، اشتراک در شبکه های اجتماعی،Title و متا تگ Description و محتوای شما دارند.

اگر چند صفحه از صفحات شما، افت کرده، میشه در دسته اول قرار داد و در قسمت الف بایستی به دنبال تشخیصش بگردید.

پ – افت سراسری چندین وب وب سایت

مشخصه که در این حالت بایستی به دنبال شاخص هایی بگردید که در وب وب سایت های افت کرده وجود داشته.

 

راه خروج از پنالتی های مرتبط با محتوا و داخل صفحات:

این پنالتی ها معمولا مربوط به عمو پانداست!عمو پاندایی که بعضی وقتا حرص آدمو در میاره از بس جو جریمه و تنبیه می گیرتش و زیادی گیر میده به محتوا!

۱- هر بهینه سازی بیش از حد یا Over Optimization که در صفحات خودتون انجام دادید حذف کنید.وجود تگ های خیلی زیاد و شبیه به هم، وجود تعداد زیادی کلمه کلیدی در صفحه.مثلا کل صفحه شما ۱۰۰ کلمست که از این ۱۰۰ کلمه ، ۸۰ تاش یا نصفش فقط کلمه کلیدی هست و محتوا نداره.به هیچ وجه نیاز نیست کلمات کلیدی تکرار کنید.شما در سئو روز می بینید من کلمه کلیدی پایین وب سایت یا وسط متن تکرار کنم؟

سایر موردها که در پست Over Optimization مطرح گردید و مرتبط با داخل وب سایتتون هست رو مطالعه کنید و اصلاح کنید.

۲-چقدر کپی بردار هستید؟گوگل در تشخیص کپی بردار ها اشکال داره اما تا حدودی هم می تونه تشخیص بده.اگر گوگل تشخیص بده که شما ماهیتا یک وب سایت کپی بردار هستید، احتمالش هست کلا وب وب سایت شما افت کنه.پیشنهاد می کنم، کلا از فاز کپی خارج بشید.من شخصا موافق این نیستم که زیاد لی لی به لالای گوگل بذارید.اما کپی برداری، یعنی نابود کردن حق دیگران و کسانی که زحمت میکشن.حداقل می تونید به شدت گرداوری کنید و از ترجمه و تغییرات بهره گیری کنید و اگر کپی می کنید حتما منبع رو نام ببرید و لینک کنید به شکلی که برای کاربر قابل نظاره باشه.نه اینکه بیاید فنتش رو ریز کنید یا رنگ منبع رو هم رنگ پشت زمینه کنید!

۳-اگر از محتوای خودکار بهره گیری می کنید، وب سایت شما به شدت در خطر پنالتی هست.حتما بایستی منبع رو برای این وب سایت ها ذکر کنید.

۴-اگر محتوا و لینک خروجی مخفی دارید، در خطر بزرگی قرار دارید.لینک های مخفی و محتوای مخفی، ممکنه یک عمر بی خطر باشند اما ناگهان ممکنه رتبه وب وب سایت شما رو به نابودی بکشن.شاید بپرسید خب در هر وب سایتی با Ajax و Javascript بعضی از محتوا های مخفی نشون داده میشن و بعضی محتوا های در حال نمایش مخفی میشن.این موردها اشکالی نداره.اگر بخوایم توی این ریز شیم،بحث خیلی مفصلی داره.گوگل سالهاست در حال کوشش هست که بتونه تشخیص بده چه محتوایی به چه علتی مخفی هست و در چه شرایطی نشون داده میشه و از سایر موتور های جستجو درک خیلی بهتری نسبت به CSS و JS وب سایت شما داره.اما همچنان اشکال داره.محتوا و لینک خروجی مخفی به وب سایت های دیگه، یکی از تکنیک های کلاه سیاه هست که خودش یک دنیای گستردست و فقط به این ختم نمیشه که شما لینک مخفی داخل سایتتون به وب سایت دیگه قرار بدید و تصور کنید دارید از تکنیک کلاه سیاه بهره گیری می کنید.

به گونه اختصار  از این کار خودداری کنید و کارهایی این چنینی که کردید رو حذف کنید.

۵-اگر محتوایی که کاربر می بینه با محتوایی که موتور جستجو و ربات می بینه، متفاوت هست، شما یکی از کارهای منسوخ شده کلاه سیاه  به نام Cloaking رو دارید انجام می دید که باز هم Cloaking خودش بحث مفصلی هست.اگر وب وب سایت شما اینطور محتوایی داره، سریعا اصلاح کنید.کاربر و موتور جستجو رو یکی فرض کنید.

۶-محتوای تکراری داخلی یا Duplicate Content . هر محتوای وب سایت شما نباید با بیش از یک آدرس بالا باشه.محتوا های تکراری شما بایستی با rel=canonical یا ۳۰۱ ریدایرکت، به صفحه اصلی هدایت بشن(منظورم صفحه نخست وب سایت نیست).

۷-اگر فقط از نمای موبایل رتبتون افت کرده به خاطر آپدیت اخیر گوگل برای وب سایت های ناسازگار با موبایل هست.فقط اقدام به واکنش گرا کردن یا طراحی قالب جدا برای نمای موبایل باشید و پس از انجام این کار صبر کنید.

راه های خروج از پنالتی های مرتبط با بک لینک:

این پنالتی هم معمولا به جناب پنگوئن مربوطه.من چند باری، از بعضی از وب مسترا، لقب “عقده ای” رو که به جناب پنگوئن گوگل دادن، شنیدم و خیلی خندیدم!

این نوع پنالتی بحث شیرینی هست و همیشه توش تناقضات و اختلاف نظر هست.مثلا با خودتون میگید من عین رقیبم لینک بیلدینگ کردم پنالتی شدم اما رقیبم رشد نمود!

یا سایتتون رو به یه سئو کار میدید میگه لینکات خیلی خوبه عجیبه که افت کردی! و یکی دیگه میگه لینک هات خیلی بده! معلوم بود افت می کنی! (جفتشون هم اشتباه می کنند).

من در سری مقاله های آموزش سئو، در مقاله خاصیت تضریبی فاکتور های سئو بیان کردم، که قرار نیست همه وب سایت ها یک نسخه داشته باشند.اون وب سایت رقیب شما که با عین روش شما رشد کرده، کلی فاکتور مثبت دیگه داره که خود شما و شاید خودش، ازش خبر نداره.دلیلی نداره با تقلید در لینک بیلدینگ جواب بگیرید و بعد فکر کنید لینک بیلینگ دیگه جواب نمیده.حتما مقاله لینک بیلدینگ هر روز مهم تر می گردد رو بخونید.

اگر کل دانش شما از لینک بیلدینگ اینه که با کلمه کلیدی دلخواه بک لینک ایجاد کنید(به خصوص در وب سایت ها و مطالب مرتبط و پیج رنک دار) ، شما در حال بهینه سازی به روش سال ۲۰۰۹ میلادی برابر با ۵ الی ۶ سال پیش هستید شما بیشترین استعداد رو برای پنالتی شدن دارید و هر سایتی که دست شماست، بیشتر در معرض پنالتی شدن قرار داره.تصور زیر رو ببینید.نمونه ای لینک بیلدینگ اسپم و مصنوعی و بی فایده در یک تالار گفتگو هست و معمولا هم توسط طراحان سایتی که خدمات سئو ارائه می کنند، ایجاد میشه:

 

 

۱- وقتی از بین ۱۰۰ تا بک لینک (Referring Domain) شما، ۹۰ تاش با یک کلمه کلیدی به یکی از صفحات شماست، چه انتظاری دارید؟!! این مورد، یکی از پیش پا افتاده ترین اصول لینک بیلدینگ هست که نباید روی یک کیورد Target کنید.

۲-چقدر لینک نوفالو دارید؟نکنه همش فالو هست؟نکنه در دسته آدم هایی قرار دارید که تا می بینید لینکی نوفالو هست میگید بدرد نمیخوره؟نباید بک لینک های شما همگی فالو باشن.این عدد کاملا بستگی داره به نوع لینک بیلدینگ شما و نمیشه درصد دقیق براش تعیین نمود.به این سادگی هم نیست که بگیم یک وب سایت ۹۵ درصد فالو داره بد هست و یک وب سایت ۷۰ درصد نوفالو داره خوب هست.در حالت عادی، یک وب سایت بایستی بک لینک نوفالو داشته باشه.حتما مقاله تاثیر لینک های نوفالو رو مطالعه کنید.

۳-چقدر بک لینک sitewide دارید؟نکنه رفتید از ۲۰ تا وب سایت رنک ۴ به بالا با ذوق و شوق لینک خریدید و وقتی افت کردید با خودتون بیان کردید دیگه بک لینک خریدن یا کلا بک لینک جواب نمیده؟!! وقتی اول بسم اله، میرید ۲۰ تا بک لینک از همه صفحات وب سایت های رنک ۴ و ۵ میخرید انتظار نداشته باشید گوگل بگه به به چه بک لینک های خوبی!ببینید چند درصد لینک های شما Sitewide هستند؟

 

ناگفته نماند، همونطور که قبل تر توی همین پست و کلا در مطالب سئوروز همیشه تصریح می کنم، سئو مطلق نیست زیرا خیلی فاکتور های دیگه در رتبه بندی وب سایت ها تاثیر گذار هستند.ممکنه سایتی پیدا کنید با ۹۰ درصد بک لینک های Sitewide که سالهاست رتبه خوبی داره.اما کلا، اگر بخوایم خارج از موضوعات عمیق، به مطالعه پنالتی و حل اون بپردازیم، بایستی این مورد رو در نظر بگیرید.

۴-تغییر عنوان بک لینک های شما (تغییر Anchor Text)

اگر دوست دارید سریعا پنالتی شید، عنوان بک لینک هاتونو تغییر بدید.به خصوص اونهایی که sitewide هستند.این از تابلو ترین و پر خطر ترین رفتار ها در بحث Over Optimization در خارج از وب سایت یا Off page seo هست.

۵-همه بک لینک های شما به صفحه نخست هستند! خودتون جای گوگل! در حالت طبیعی ، انصافا صفحه نخست خیلی زیاد لینک میشه؟!!

۶-تبادل لینک – از تبادل لینک دوری کنید.سالهاست که گوگل داره التماس میکنه از لینک گرفتن با این شعار: (لینکم کن، لینکت می کنم) دوری کنید.چه سه طرفه چه دو طرفه.

۷-بک لینک به شکل تابلو اسپم!

– گذاشتن کامنت با عین کلمه کلیدی،.شما هم وقتی کامنت میذارید اسمتون، کیوردتون هست؟آقایی توی پست قبلی کامت گذاشته که اسمش طراحی وب سایت هست.از این به بعد هر کس اینجوری کامنت گذاشت، کامنتشو تایید کنید اما لینکش رو پاک کنید و بهش با خطاب به اسمش پاسخ بدید.مثلا سلام آقای “دستگاه حضور غیاب”!

– بک لینک گرفتن از وب سایت های مزرعه لینک یا مزرعه محتوا مثل زیر:

مرزعه محتوا و بک لینک

– بک لینک گرفتن به زبان و با کیورد فارسی وسط یک محتوای غیر فارسی

– بک لینک های زیاد بدرد نخور مثل بک لینک امضای فروم ها که پشت هم کلمه کلیدی لینک کردید.

– بک لینک گرفتن از محتوای کپی شده دیگران .یعنی محتوای یکی دیگه رو کپی کنید(حتی با منبع) بعد داخلش به خودتون لینک کنید و اون محتوا رو در فروم ها و … هم به همراه لینک پخش کنید.خیلی ها این کار رو میکنن و تصور میکنن چقدر تکنیک شگرفی به کار می برند و از این کار به عنوان راز سئو یاد می کنن!

۸- بک لینک از Blog Network ها.حتما مقاله شبکه های وبلاگی رو مطالعه کنید.من خیلی این رو شنیدم.که خیلی ها میگن ما کاملا کلاه سفید(!) لینک بیلدینگ می کنیم و به هیچ وجه بک لینک نمیخریم.وقتی بیشتر مطالعه می کنم می فهمم، اونها یک سری وب سایت مزرعه محتوا درست کردند و داخلش لینک میدن به وب سایت های خودشون و میگن بک لینک نمی خریم و با الگوریتم گوگل به روز هستیم!این افراد همون مناسب تر که بک لینک بخرن.بک لینک خریدن بسیار کم خطر تر از این کارهاست.

۹-بک لینک های حجمی یک شبه و بدتر از اون حذف شدن های حجمی یک شبه.دیگه نیازی به تبیین نداره.

۱۰-خرید بک لینک، اگر برای گوگل، مشخص بشه که خریداری شده هست، یکی از علت های پنالتی هست.

۱۱- لینک های وسط متن اسپم و Article Marketing به قصد لینک بیلدینگ که خیلی ها اسمش رو بازاریابی از طریق محتوا میذارن.در حالی که این کار ، لینک بیلدینگ از طریق محتوا هست نه بازاریابی از طریق محتوا و جالبه که بسیاری از کلاه سفید کارها(کسانی که میگن سئوکار کلاه سفید هستند)، از این کار به عنوان تکنیک کلاه سفید لینک بیلدینگ یاد می کنن و فکر می کنند بخشی از Content Marketing هست.برای اطلاعات بیشتر درمورد این نوع بک لینک ها، مقاله پست مهمان و بک لینک های وسط متن رو مطالعه کنید.

۱۲- دراوردن بک لینک های بی کیفیت و تا جای امکان حذف کردن اونها و اعلام کردن اونها به گوگل وب مستر تولز به شکل زیر:

– آغاز با بهره گیری از بخش Link to your site در وب مستر تولز و بهره گیری از سایر ابزار ها مثل Ahrefs.com و Opensiteexplorer  و Majesticseo و … ، همه بک لینک هاتونو پیدا کنید.

-سپس با بهره گیری از آموزشی که تا الان مطالعه کردید و تا پایان این مطلب مطالعه می کنید، به مطالعه بک لینک های بی کیفیت بپردازید و به شکل وسواس گونه ای، اسپمی ترین بک لینک ها رو جدا کنید.

-سپس یک فایل txt درست کنید و بک لینک هایی که میخواید از کل دامنه، صرف نظر بشه، به شکل domain:domain name در هر سطر فایل متنی وارد کنید و بک لینک هایی که فقط یک یا چند صفحه از یک دامنه هستند رو عینا در هر سطر به صورت جداکنه کپی کنید.

توجه کنید بک لینک هایی که کل دامنه رو معرفی می کنید نباید دارای اسلش(/) و http باشند.بک لینک هایی هم فقط برای صفحه خاصی هستند حتما بایستی با http شروع بشن.یعنی عینا از آدرس بار مرورگر کپی کنید.اگر یک دامنه رو یا http بدید، فقط صفحه نخستش لحاظ میشه.

نکته مهم: اگر فقط از یک صفحه از سایتی بک لینک بی کیفیت دارید، احتمال داره در قسمت آرشیو، یا هر قسمت دیگه ای از صفحات اون دامنه هم، لینک شما وجود داشته باشه.اگر از اون دامنه، کلا بک لینک ندارید، بهتره کل اون دامنه رو به گوگل معرفی کنید.

نکته مهم دیگه:همونطور که در تصویر می بینید، گوگل صراحتا نوشته، این ابزار حرفه ای و پیشرفته ای هست و اگر اشتباه بهره گیری بشه، رتبه شما آسیب می بینه.فقط بک لینک هایی رو معرفی کنید که مطمئن هستید بی کیفیت و اسپم هستند.در غیر اینصورت ممکنه رتبه شما آسیب ببینه.به همین دلیل هم، به هیچ وجه لینک این ابزار در منوی وب مستر تولز نیست! درمورد تعریف بک لینک بی کیفیت و اسپم هم با در نظر گرفتن سیاست عدم شفافیت گوگل، دربارش صحبت کردیم.سختی کار همینجاست که نمیشه به درستی تشخیص داد.حتی اگر هم به خیال خودتون تشخیص بدید، ممکنه تشخیص شما از نظر گوگل صرفا روی وب سایت شما متفاوت باشه و بعد از معرفی به این ابزار، از وضعیتی که هستید هم بدتر بشه.

ابزار صرف نظر disavow tools گوگل

من خیلی از این ابزار بهره گیری کردم و نهایت هوشمندی و تلاشم رو با فرض اینکه نکنه گوگل لینک هایی که من اسپم تشخیص دادم، اسپم تشخیص نداده باشه.اما چند بار (البته کم) پیش اومد، که بهره گیری از این ابزار (و پسر خوبی بودن) برعکس جواب داد.اینکه چقدر در بهره گیری از این ابزار موفق باشید، بستگی به تشخیص و هوشمندی و تخصص شما داره.اما اگه دیکته ای و کلاه سفیدی و قانونش رو بخواید اینه که، در هر صورت بک لینکی که مطمئن هستید اسپم هست رو به گوگل بدید.

این ابزار همیشه از طریق لینک زیر بعد از ورود به حساب گوگلتون در دسترس هست و اینجا هم راهنمای خود گوگل برای بهره گیری از این ابزار هست(مطالب جانبی که بیان کردم رو فراموش نکنید).

https://www.google.com/webmasters/tools/disavow-links-main

 

احتمالا الان با خودتون میگید، ای بابا! اینطوری که همه بک لینک ها اسپم هستند.پس چجوری لینک بیلدینگ کنیم! اگه لینک بیلدینگ نکنیم، وب سایت بالا نمیاد و اگر بکنیم پنالتی می شیم.حق با شماست.خیلی بحث گسترده ای هست.

راه خروج از پنالتی هایی که که خودتون باعثش شدید

۱- اگر به تازگی دامنه تونو رو تغییر دارید و به جای ریدایرکت یک به یک، همه صفحات رو به صفحه نخست دامنه جدید ریدایرکت کردید،براتون متاسفم.تقریبا راهی نداره که رتبتون برگرده.تنها کاری که می تونید بکنید اینه که، مجددا ریدایرکت رو درست انجام بدید و اصلاح کنید و منتظر بمونید.

۲- اگر ناخواسته، در فایل robots.txt وب سایت شما دستور disallow:/ وجود داره، خب شما، موتور جستجو رو مسدود کردید و نمی تونه به وب سایت شما دسترسی داشته باشه.اگه در head صفحات شما، متا تگ robots=noindex وجود داره، دیگه مشخصه ایراد از کجاست.

۳-اگر دسترسی ربات ها به فایل های جاوااسکریپت و css شما بسته شده، امکانش هست یکی از علت های پنالتی شدن باشه.در بالا درمورد لینک های مخفی بیان کردم.یکی از علت های اینکه خشم گوگل با عدم دسترسی ربات هاش به فایل css و javascript برانگیخته میشه، اینه که شما دارید حق درک گوگل از صفحات سایتتون رو می گیرید.یکی از تکنیک های ایجاد لینک مخفی، بهره گیری از css هست به شکلی که یک div رو css بدید و display اون رو none کنید و داخلش با تگ a لینک خروجی بذارید(به جای استایل دادن مستقیم به تگ a). بایددر نظر داشته باشید، خزنده های گوگل، آزادانه بتونن فایل های javascript و css شما رو بخونن.

۴-بهره گیری از پاپ آپ.خیلی اوقات گوگل به خاطر باز کردن پاپ آپ مزاحم در وب سایت شما، به شما هشدار میده که “ما متوجه شدیم وب سایت شما، به وب سایت های متفرقه بی ربط ریدایرکت میشه” و یک نمونش هم میفرسته.در این حالت این پدیده شوم پاپ آپ  رو از سایتتون حذف کنید.

۵-اگر وب سایت شما هک شده، با متخصص امنیت و هاستینگ یا پشتیبانی سرورتون در تماس باشید.اینجا دیگه، ارتباطی به سئو نداره و بنده (محسن) متخصص امنیت وب نیستم و نمی تونم راه حلی برای این موضوع ارائه کنم.

راه خروج از پنالتی های Manual Action

این نوع پنالتی ، داخل وب مستر تولز شما اعلام میشه و در قسمت Manual Action وب مستر تولز شما قرار می گیره و دقیقا نوشته میشه که به چه علت، پنالتی شدید و چند مثال هم از کارهایی که کردید و اسپم تشخیص داده شده، براتون زده میشه.مثل ریدایرکت های دزدکی (Sneaky Redirect) ، نمایش محتوای متفاوت به موتور جستجو و کاربر (Cloaking)، بک لینک های غیر طبیعی و پولی و کلا اسپم و … .این علت های به خصوص اخری، اغلب، به صورت الگوریتمی اعمال میشه و شما اخطاری در گوگل وب مستر تولز پیغامی نمی گیرید.(اغلب.نه لزوما همیشه).

راه رفعش، اینه که طبق راهنمایی هایی که کرده، و برای هر موضوع هم راهنمایی هاش متفاوت هست، اقدام کنید.از مطالب بالایی(قبل از بخش manual action) هم برای خروج از پنالتی می تونید بهره گیری کنید.این بخش، با پنالتی های الگوریتمی(غیر manual action) یکسان هست، با این تفاوت که در پنالتی های manual action راه شما مشخصه و همه چیز واضح تره و کارتون راحت تره.

در  آخر بعد از انجام کارهای اصلاحی، بایستی درخواست تجدید نظر ارسال کنید که در بخش Manual Action برای شما فراهم شده.

درخواست تجدید نظر رفع پنالتی گوگل

نکته مهم پایانی درمورد Google Penalize:

همه موردها ذکر گردیده در بخش پنالتی های مرتبط با محتوا و بک لینک، لزوما دلیل پنالتی شدن نیستند.وب سایت های زیادی با خرید بک لینک، نتیجه دراز مدت می گیرند.وب سایت های زیادی با بک لینک خارجی، با blog network ها و لینک های اسپم فروم و کامنت جواب می گیرن.نکته مهمی که شما بایستی بدونید اینه که، همیشه دلیل پنالتی ها در حاله ای از ابهام هست.دلیل نداره فکر کنید زیرا این کارها، یکی از علت های پنالتی هست، همیشه حتما موجب پنالتی میشه.

همونطور که اول پست بیان کردم این مقاله، کف دست شما فرمول قطعی نمیذاره.بلکه فقط روشن می کنه که، راه خروج از پنالتی همیشه مبتنی بر احتمالات هست و به شدت دشوار و سخته.وگرنه، اگر خیلی تئوری به قضیه  نگاه کنید، خیلی هم راحته و فرمولش اینه : هر چی گوگل بیان کرده و من گوش نکردم، رو اصلاح کنم (متنبه شم!) وصبر کنم ت

سوالات متداول درمورد پنالتی و افت رتبه:

۱- من عین رقیبم لینک بیلدینگ کردم اما پنالتی شدم.چرا؟ 

در همین آموزش، کاملا پاسخ داده شده.به دقت مطالعه نمایید.رقیب شما خیلی فاکتور های مثبت دیگه داره که شما ندارید.

۲-چرا خیلی از وب سایت ها، کارهای مصداق اسپم انجام میدن و نتیجه می گیرن؟

به نکته مهم پایانی مراجعه کنید.تبیین کامل رو دادم.بله شما درست میگید.سئوی هیچ سایتی مطلقا کلاه سیاه نیست.وجود فاکتور های مثبت و تشخیص گوگل مبنی بر اینکه وب سایت شما برای کاربر سودمند هست، موجب توجه نکردن گوگل، از پنالتی کردن اون وب سایت میشه.

۳-آیا بک لینک غیر مرتبط ضرر داره؟

صرفا به خاطر غیر مرتبط بودن خیر.تنها تاثیرش کمتره. به خیلی موردها دیگه غیر از بحث ارتباط بستگی داره.

۴-چقدر طول میکشه بهره گیری از ابزار صرف نظر گوگل، اثر کنه؟

بین ۲۴ ساعت تا دو ماه.تجربه من زیر بین ۲۴ ساعت تا یک هفته بوده همیشه.بله تعجب نکنید! اگر مشکل فقط از اون لینک ها بوده باشه خیلی زود مشکل حل میشه.این ابزار به صورت سیستمی، اعمال میشه و هر تاثیر مثبت و منفی که لینک ها داشتن و به این ابزار معرفی شدن، از بین میرن.این ابزار در حقیقت ابزار ایجاد استثنا برای تاثیر بک لینک ها در الگوریتم گوگل هست.به هر حال زمان رو بایستی در نظر بگیرید.عددی هم که من بیان کردم بر اساس تجربه من هست.به هیچ وجه روشن نیست که دقیقا چقدر طول میکشه.ممکنه برای شما ۳ ماه طول بکشه و برای دیگری مثل من زیر دو روز تا یک هفته.

۵-من این آموزش رو خوندم.من خیلی بک لینک خریدم و از این کارهای مضر کردم.اما هنوز هشدار نگرفتم.آیا به زودی پنالتی میشم.چیکار کنم؟

اگر مشکلی نداشتید و از کارهاتون در دراز مدت، جواب گرفتید چرا میخواید کاری کنید؟لطفا از پرستش گوگل دست بردارید.

اما از این به بعد، بیشتر حواستون رو جمع کنید.خیلی تابلو پرچم قرمز رو برای گوگل بالا نبرید.به نکات بیان کرده شده تو این آموزش توجه کنید و رعایت کنید.

۶-من سایتم پنالتی شده اما توی Manual Action، نوشته No manual web spam action found و اخطاری هم نیومده.چجوری برای گوگل درخواست تجدید نظر ارسال کنم؟

در این حالت شما نمی تونید درخواست تجدید نظر ارسال کنید.اکثر پنالتی ها به همین شکل هستند.شما آغاز با در نظر داشتن این آموزش بایستی تشخیص بدید که مشکل از کجاست و بعدش اقدامات لازم رو انجام بدید و صبر کنید.نیازی نیست و به هیچ وجه امکانش نیست به گوگل بگید تجدید نظر کنه.به صورت الگوریتمی، تجدید نظر خواهد گردید.

۷-کلا زمان کامل خروج از پنالتی چقدر طول میکشه؟(نه فقط ابزار Disavow)

رک بگم معلوم نیست!الان هم که گوگل مرتب در حال به روز رسانی و تغییرات هست.تنها کاری که می تونید بکنید، تشخیص مشکل و رفع ایراد هاست و سپس صبر کردن.صبر بیش از دو سه ماه.بدون توقف در کوشش.به مسیر صحیح همچنان بایستی ادامه بدید و فرض کنید پنالتی نشدید.

۸-در قسمت Link to your site وب مستر تولز من خیلی از لینک هامو نشون نمیده.من مطمئن هستم بک لینک های دیگه ای دارم.چیکار کنم؟

بله.اون قسمت بسیار ضعیف هست.شما بایستی از ابزار های کمکی مثل ahrefs.com و سایر وب سایت های واکاوی بک لینک یاری بگیرید که اگه بخواید اساسی کار کنید، پولیه.یا بایستی به سختی با چندین ابزار، به صورت رایگان، همه بک لینک هاتونو در بیارید.کلا مقوله یافتن بک لینک، خودش مفصله.من خودم لینک بیلدینگ هایی روی وب سایت مشتریان انجام دادم که اتفاقا لینک بیلدینگ های خیلی خوب و تاثیر گذاری بودند اما بعد از چند ماه، در هیچ ابزار تحلیل بک لینکی، نشون داده نمیشه.

۹-کسی برای من لینک بیلدینگ اسپم انجام داده.الان چیکار کنم؟

غیر از بهره گیری از ابزار Disavow Tools هیچ راهی ندارید.ضمن اینکه الان الگوریتمگوگل به این سمت میره که بک لینک های اسپم و بی کیفیت، به جای تاثیر منفی، فقط بی تاثیر باشند تا اضافه بر گیج کردن وب مستر ها و سئوکار ها و سخت کردن کار برای کسانی که میخوان از الگوریتمش و حساسیت هاش به گونه دقیق سر در بیارن، جلوی سئوی منفی رو هم بگیره.

۱۰-من سایتم رو توی گوگل اینجوری می زنم: site:domain.com هیچی نمیاد.الان چیکار بایستی بکنم؟

اول با site:www.domain.com یعنی با www هم چک کنید.اگر قبلا صفحاتتون در نتایج گوگل بود و الان نیست، در بالا ، علت ها رو تبیین دادم.این دیگه کلا Ban شده و کلا به دلایلی که تبیین داده گردید، De-Index شده.

۱۱-آیا بک لینک زیاد موجب پنالتی میشه؟

اول بایستی کلمه “زیاد” رو تعریف کنیم! هچ شاخصی وجود نداره که بگید بک لینک های سایتی بیش از حد زیاد هستند.چیزی که موجب پنالتی های مرتبط با بک لینک میشه، تشخیص گوگل هست مبنی بر اینکه، لینک بیلدینگ های مصنوعی و پولی و بی کیفیت شما، به بک لینک های با کیفیت شما، برتری داره.