کل وب سایت های دنیا از نظر کسب درآمد سه دسته اند:

۱- وب سایت هایی که قصد دارند دارمد زایی کنند.به شکل مستقیم (فروش،خدمات،واسطه گری و …)

۲- وب سایت هایی که به قصد بازاریابی تاسیس می شوند و وسیله ای برای افزایش بازار یک تجارت فیزیکی هستند.

۳-وب سایت هایی که قصد هیچ گونه درامدی ندارند، وب سایت هایی که صرفا به قصد کلاس گذاشتن یا عقب نماندن از روزگار(!) و درج نام دامنه آن در کارت ها و کاتالوگ هایشان تاسیس می شوند، در این دسته قرار می گیرند.

 

وب سایت های دسته اول ممکن می باشد به هر شکلی دارمد زا باشند.فروش مستقیم محصول.ارائه خدمات مثلا طراحی وب سایت.واسطه گری مثل وب سایت های حراجی یا جذب تبلیغات.

وب سایت های دسته دوم، همیشه یه یک تجارت مستقل وابسته هستند.مثلا یک وب سایت دوربین مدار بسته، بدون شک، یک شرکت یا فروشگاه فیزیکی دوربین مداربسته دارد که قصد دارد از طریق اینترنت نیز، مشتری جذب کند.

درمورد وب سایت های دسته سوم هم حرفی برای گفتن ندارم!

اما در دنیا، وب وب سایت ها به چه قصدی ایجاد می شوند؟ همیشه در همه جای دنیا، وب وب سایت ها قبل از تاسیس، برای درامد زایی هدف گذاری شده اند.یعنی به این فکر کرده اند که چه سایتی به چه دلیل با چقدر سرمایه برای معرفی و تبلیغ ایجاد می گردد و مطالعه می کنند که چه اندازه سود دارند و چه زمانی به نقطه سر به سر می رسند.همچنین کاملا مطالعه می گردد که زمان، چه چیزهایی را ممکن می باشد تغییر دهد و پیشرفت فناوری و تغییر بازار، چه چالش هایی به همراه دارد و به گونه اختصار، طرح تجاری یا Business Plan کامل و جامعی دارند که در این آموزش، خیلی ساده و اختصار، درمورد آن صحبت می کنیم.

اما در ایران، از هر صد وب سایت، صد وب سایت، بدون حساب کتاب، تاسیس می گردد!من تماس های زیادی برای سئوی وب سایت های نیازمندی دارم.وب سایت های زیادی که با یک اسکریپت ۲۰۰ هزار تومنی و حتی کمتر، و با سئوی ۲۰۰ هزار تومانی، قصد دارند مثل وب سایت های بزرگ و پردارمد نیازمندی مثل نیاز روز و …، دارمد کسب کنند! افراد بسیاری تماس می گیرند و میخواهند با هزینه کم، تبدیل به وب سایت بیتوته شوند(سئوی وب سایت های بزرگ و مشهور را بخوانید). بسیاری هم تماس می گیرند و با یک پنل رایگان فروش شارژ، قصد دارند در بازار وسیع و اشباع شارژ، سهمی بدست آورند و بسیاری هم وب سایت های همکاری در فروش دارند و وقتی با صحبت های من مواجه می شوند، اقدام به یکی از این دو کار می کنند: ۱- نا امیدی و کنار گذاشتن هدف ۲-قبول نکردن و ادامه دادن و در نهایت شکست خوردن.

شاید از هر هزار یا ده هزار سایتی که تاسیس می گردد، یکی از آنها، با حساب کتاب و طرح تجاری کامل، شروع کرده باشد!طرح تجاری، در دنیای پر رقابت وب، که هر روز رقابتی تر از دیروز می گردد، شرط اول موفقیت به خصوص برای تجارت های پر رقیب می باشد.

طرح تجاری دقیقا موردها زیر را مشخص می کند:


۱- چه محصولات و خدماتی ارائه می گردد؟

۲-مشتریان چه کسانی هستند؟

۳-چه ابزارهایی مورد نیاز می باشد؟

۴- پیاده سازی طرح چقدر زمان می برد و چه مدت طول می کشد تا به سود برسد؟

۵-چه مقدار سرمایه نقدی برای راه اندازی وب سایت و به صورت همیشگی و ماهانه، مورد نیاز می باشد؟

۶-چه مقدار سرمایه نقدی برای برندینگ و تبلیغات و سئو مورد نیاز می باشد؟(معمولا، ایرانی ها، هزینه راه اندازی یک وب سایت رو فقط در سطح پیاده سازی امکانات اولیه می دانند و فراموش می کنند، معرفی و برندینگ و سئو، پر هزینه تر از خود طراحی وب سایت می باشد).

۷-رقابت در چه سطحی می باشد و رقبا از هر نظر، چقدر قدرتمند هستند و تعداد آنها چقدر می باشد؟

۸-اندازه توسعه پذیری وب سایت در برابر پیشرفت فناوری و تغییر بازار، چقدر بایستی باشد؟

۹-از چه روش هایی می توان، کسب درامد نمود؟(مثلا هزینه عضویت، تبلیغات بنری،پست ثابت،درصدی و مشارکتی،هزینه امکانات وب سایت و …)

۱۰-چقدر احتمال شکست هست؟

 

اگر صاحب هر وب سایتی، قبل از راه اندازی وب وب سایت، این سوال ها را از خود بپرسد و پاسخی برای آنها بیابد و پس از مطالعه دقیق، اقدام به طراحی وب سایت کند، آن موقع دیگر، شاهد هدر رفتن سرمایه ها و نا امیدی ها و حرف هایی به این معنا که اینترنت، جای مناسبی برای درامد زایی نیست، نخواهیم بود! اینترنت به شدت برای کسب درامد، جای خوبی می باشد.به شرط اینکه فکر نکنیم، کسب و کار اینترنتی یعنی طراحی وب سایت!

اگر به ۱۰ سوال بالا دقت کنید متوجه این نکته می شوید، که کل ۱۰ نکته، در گزینه ۷ یعنی رقابت اختصار شده می باشد.اگر رقابت نبود، برندینگ و سئو هم معنا نداشت.تغییر بازار و شکستی در کار نبود.در نتیجه سرمایه چندانی هم مورد نیاز نبود.اگر به رقابت و جذب کاربر و مخاطب و چشم هایی که به شما بایستی دوخته گردد و اینکه چه حرف جدیدی در دنیای اینترنت، برای گفتن دارید فکر کنید، و تصور نکنید فقط شما هستید که ایده خوب دارید و بقیه در خواب هستند، به شما تبریک می گویم! شما حداقل های ویژگی یک مدیر وب وب سایت و تجارت اینترنتی را دار هستید!

در این پست اصطلاحاتی که در موضوعات سئو در جهان به کار می رود آورده شده می باشد و به صورت مختصر به تبیین آن پرداخت شده می باشد.

این اصطلاحات کاملا پایه و مفهومی و ابتدایی تبیین داده شده اند.ممکن می باشد هر کدام از اینها دنیایی در دل خود باز کنند.اگر تازه در حال یادگیری موضوعات سئو هستید، حتما این اصطلاحات را به گونه کامل مطالعه نمایید.

 

SEO  

Search Engine Optimization

بهینه سازی برای موتور های جستجو

 

HEO

Human Experience Optimization

بهینه سازی و آسان سازی رابط کاربری و طراحی ظاهری، برای کاربر

 

SEM

Search Engine Marketing

بازاریابی از طریق موتورهای جستجو.بهره گیری از موتورهای جستجو برای کسب بازار و مشتری.SEO  و تبلیغات کلیکی گوگل نمونه ای از انهاست.

 

SMO

Social Media Optimization

بهینه سازی وب سایت به واسطه رسانه ها و شبکه های اجتماعی

 

SMM

Social Media Marketing

بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی

 

PPC

Pay Per Click – پرداخت به ازای کلیک. نوعی تبلیغات می باشد که به ازای کلیکی که روی تبلیغ می گردد، هزینه دریافت می گردد.بر خلاف سایر تبلیغاتی که هزینه انها مبتنی بر زمان می باشد.

 

SERP

Search Engine Result Page

صفحه ای از موتور جستجو که نتایج جستجو شده در آن لیست شده می باشد.

 

UX

User Experience – به معنی راحت سازی و ایجاد رضایت کاربر در کار کردن با وب سایت

 

Keyword

کلمه کلیدی – کلمه کلیدی مد نظر که لزوما یک کلمه نیست.یک عبارت هم معمولات کلمه کلیدی نامیده می گردد.برای مثال شخصی قصد دارد با کلمه کلیدی x سایتش به صفحه اول راه پیدا کند.

 

On Page SEO

بهینه سازی ساختاری و داخلی یک وب وب سایت برای موتور جستجو . هر کاری برای بهینه سازی موتور جستجو که در داخل وب سایت انجام می گردد.

 

Off Page SEO

بهینه سازی خارجی و reputation یک وب وب سایت برای موتور های جستجو.هر کار بهینه سازی که خارج از وب سایت انجام می گردد.مانند شبکه های اجتماعی و link building

 

Responsive Design

طراحی واکنش گرا – سایتی که طراحی آن به گونه ای می باشد که با کوچک و بزرگ کردن پنجره مرورگر و نمایش در ابعاد و صفحه نمایش های مختلف و دستگاه های مختلف مثل تبلت و موبایل تغییر می کند و از نظر ظاهری سازگار می باشد.

 

Backlink

هر لینکی که به ازای هر صفحه مبدا که به وب وب سایت داده شده می باشد، یک بک لینک به شمار می رود.

 

Reffering Domain

هر لینکی که به ازای هر دامنه به به وب وب سایت داده شده می باشد یک ref domain  به شمار می رود.

 

OBL

Out Bound Link

تعداد و اندازه لینک های خروجی یک صفحه یا یک وب سایت به خارج از خود(لینک های داخلی لینک خروجی محسوب نمی شوند)

 

Internal Links

لینک های داخلی یک وب وب سایت که صفحات دیگر همان وب سایت داده شده می باشد.

 

Outbound Links

لینک خروجی یک صفحه یا یک وب وب سایت


 

Anchor Text

عنوان هر لینک نامیده می گردد.همان کلمه یا عبارت لینک که توسط کاربر قابل نظاره و کلیک می باشد.اطلاعات بیشتر

 

Meta Tag

تگ هایی هستند که در صفحات وب وب سایت قرار می گیرند و توسط کاربر قابل نظاره نیستند.این تگ ها فقط خاصیت سئو ندارند و کاربردهای گوناگونی دارند.اطلاعات بیشتر

 

Heading Tag

تگ ها عنوان داخل محتوا . این تگ ها ۶ عدد هستند : h1 , h2 , h3 , h4 , h5 , h6

تگ h1   مهمترین آنهاست و h6 کم اهمیت ترین.با این تگ ها تا حدود کمی در شرایط مختلف، می توان به موتور جستجو فهماند که هر قسمت صفحه چقدر اهمیت دارد.اطلاعات بیشتر

 

Link Building

به فرایند لینک سازی بیان کرده می گردد که زیر مجموعه ای بهینه سازی خارجی (Off Page SEO) می باشد.اطلاعات بیشتر

 

Content Marketing

به فرایند بازاریابی از طریق محتوا بیان کرده می گردد.فنونی که از طریق محتوا بتوان جلب بازدید و مشتری نمود.

Wiki

وب سایت های ویکی، وب سایت های دانشنامه و راهنما هستند که محتوای آنها اغلب توسط کاربران تکمیل می گردد.ویکی پدیا اولین وب سایت (یا جزء اولین های)  وب سایت های ویکی می باشد.به غیر از ویکی پدیا وب سایت های ویکی معتبر زیادی هست.هر سایتی که ماهیت آموزشی، مرجع و راهنما داشته باشید صرف نظر از اینکه چه کسانی آن را مدیریت می کنند، وب سایت ویکی نامیده می گردد.

Web 2

وب سایت های وب ۲ وب سایت هایی هستند که تأثیر اصلی تولید و مدیریت محتوای آن را کاربران آن بر عهده دارند (نه مدیر یا صاحبان آنها) . برای مثال وب سایت های ویکی مثل ویکی پدیا، تالار های گفتگو، وب سایت هایی که در آنها توسط کاربران مقاله ثبت می گردد، سیستم های وبلاگ دهی و … همگی وب سایت های وب ۲ هستند.

HTML

مخفف Hyper Text Markup Language به معنی زبان نشانه گذاری ابر متن می باشد.ابر متن همان محتوایی می باشد که به زبان ساده بیشتر از یک متن می باشد!ابر متن همانی می باشد که اکنون در حال مطالعه آن هستید و مرورگرها آنها را به شما نشان می دهند(منو،فیلم،عکس،صدا،متن،فاصله،حاشیه،خط،رنگ و …) .برای اطلاعات بیشتر به آموزش پایه HTML مراجعه نمایید.

HTTP

مخفف Hypertext Transfer Protocol می باشد و به معنی قرارداد انتقال ابر متن (الگوی استاندارد انتقال داده هایی که روی مرورگر ها نمایش داده می گردد) می باشد. این قرارداد (Protocol) الگویی استاندارد می باشد برای انتقال داده های HTML .

HTTPS

مخفف HTTP Secure می باشد.همان HTTP می باشد اما به صورت رمز شده و ایمن شده.HTTPS یک قرارداد ارتباطی و انتقال داده می باشد.محتوایی که در بستر این قرارداد منتقل می گردد، قابل شناسایی و هک نیست.زیرا اطلاعات به صورت رمز شده منتقل می شوند.اطلاعات بیشتر درمورد HTTPS

FTP

مخفف File Transfer Protocol می باشد و به معنی قرارداد انتقال فایل می باشد.انتقال فایل با FTP که توسط نرم افزار های مختلفی مثل Cute FTP یا FileZila امکان پذیر می باشد، موجب تسهیل و افزایش سرعت کار با فایل های موجود روی سرور وب وب سایت شما می گردد.

Server Side

سمت سرور عبارتی می باشد که در میان برنامه نویسان و طراحان وب سایت به شدت مورد بهره گیری قرار می گیرد.کلیه اطلاعاتی که در ارتباط با سرور رد و بدل می گردد، فرایند های سمت سرور تلقی می گردد.برای مثال، برای دستیابی به محتوای وب سایت شما، یک درخواست به بانک اطلاعات سرور داده می گردد، و اطلاعات از سمت سرور روی مرورگر شما منتقل می گردد.این اقدام ، یک اقدام سمت سرور می باشد.

Client Side

سمت مشتری، نیز به شدت مورد بهره گیری قرار می گیرد.درخواست هایی روی سیستم کاربر(مشتری یا client) انجام می شوند، عملیات سمت مشتری نامیده می شوند.برای مثال، تغییر نشانگر موس کاربر، روی مرورگر انجام می گردد و ارتباطی به سرور ندارد.تغییر عکس های اسلایدر تصاویر که روی صفحه نخست بسیاری از وب سایت هاست، یک اقدام سمت مشتری می باشد.زیرا عکس ها روی سیستم و مرورگر شما نشسته اند و حالا با کلیک شما یا به صورت خودکار جابجا می شوند.پس یک عملیات سمت مشتری در حال انجام می باشد.از آنجا که عملیات های سمت مشتری در حال انجام هستند و اطلاعات قبلا بارگذاری شده می باشد، کارها خیلی سریع و بدون تاخیر و بدون هیچ درخواستی سمت سرور(رفت و برگشت یا postback) انجام می گردد.کارهای مبتنی بر سئو نیز، نباید از سمت مشتری انجام گردد.

Javascript

جاوا اسکریپت یک زبان سمت مشتری (client side) می باشد و دارای خاصیت های خیلی مفیدی برای در سطح وب می باشد.مناسب ترین و محبوب ترین و سازگار ترین و امن ترین زبان اسکریپت سمت مشتری جاوااسکریپت می باشد.شما به یاری جاوااسکریپت می توانید، وب وب سایت خود را واکنش گرا و سازگار با تبلت ها و موبایل ها به نمایش بگذارید.جاوااسکیپت هیچ ربطی به Java ندارد.جاوا زبان برنامه نویسی سمت سرور می باشد که به دلایلی بیشتر روی وب سایت هایی که نیاز به امنیت بالا دارند(مثل بانک ها یا مراکز نظامی) بهره گیری می گردد. یکی کردن java و javascript اشتباه رایجی می باشد که اغلب افرادی که آشنایی با زبان های برنامه نویسی ندارند به آن مرتکب می شوند.

 

AJAX

مخفف asynchronous JavaScript and XML می باشد.توسط این فناوری ، به یاری جاوااسکریپت و xml ، صفحات بدون post back کامل (بدون رفت و برگشت صفحه) بازگذاری می شوند.برای مثال، وقتی روی کلید ثبت نظر کلیک می کنید، یک علامت چرخان (loaading) نمایش داده می گردد، و بدون اینکه صفحه تغییر کند و کوچکترین تکانی بخورد، تنها یک کادر ظاهر می گردد و پیام “نظر شما ثبت گردید” نمایش داده می گردد.در حالت عادی، هر گونه ارسالی سمت سرور(request) منجر به postback کامل (رفت و برگشت و سفید شدن صفحه و بازگشت صفحه) می گردد که با بهره گیری از Ajax ، فقط قسمتی که مورد نیاز می باشد، در صفحه تغییر می کند و کل صفحه، تغییر نمی کند.

 

CSS

مخفف cascade style sheet به معنی برگه های تغییر ظاهری آبشاری می باشد.css به زبان ساده همان مشخصات و دستور هایی در کدهاست، که بتوانید رنگ و اندازه و ابعاد و حالت نمایش اجزا صفحات وب خود را تغییر دهید.

Title

عنوان هر صفحه از وب سایت که برای موتور جستجو قابل خواندن می باشد و برای کاربر فقط در تب یا عنوان پنجره مرورگر نمایان می گردد.مهمترین بخش مربوط به On Page SEO

 

Meta Description

این متاتگ یکی از مهمترین متا تگ هاست.متنی کوتاه که در نتایج جستجو نشان داده می گردد که امروزه از اهمیت آن به شدت کاسته شده می باشد و لزوما متنی نیست که در نتایج جستجو نشان داده گردد.اطلاعات بیشتر

 

Meta keyword

این متاتگ مدتهاست بسیار بی اهمیت می باشد که در آن کلمات کلیدی که با کاما جدا شده اند درج می گردد.اطلاعات بیشتر

 

نسبت کد به متن

نسبت کد html  یک صفحه به متن و محتوا.برای مثال صفحه ای که ۱۰۰ کاراکتر کد html  دارد و ۳۰۰ کاراکتر متن و محتوا دارد، نسبت کد به متن آن یک به سه می باشد.

 

نسبت کلمات کلیدی به متن – Keyword Density

اندازه تکرار کلمات کلیدی در متن نسبت به کل متن نامیده می گردد.

 

Keyword Stuffing

تکرار کلمات کلیدی در یک متن به شکلی مصنوعی نامیده می گردد.

 

Over Optimization

بهینه سازی بیش از حد یک وب سایت.هر گونه کاری که منجر به مصنوعی شدن سئو و بهینه سازی و دستکاری زیاد گردد.اطلاعات بیشتر در

 

Creawler – Robot – Spider

خزنده ها و ربات ها.در دنیای وب خزنده و ربات کاربردهای مختلفی دارند.در سئو، کار انها خزیدن در صفحات وب وب سایت هاست تا اطلاعات جمع اوری کنند و به موتور جستجو تحویل دهند.اطلاعات بیشتر در

 

Follow Links

لینک های معمولی هستند.این لینک ها اعتبار را منتقل می کنند.اگر وب سایت الف به وب سایت ب لینک دهد اعتبار وب سایت الف به وب سایت ب منتقل می گردد (انتقال اعتبار به این سادگی ها هم نیست که در موضوعات پیشرفته مفصل به آن پرداخت شده می باشد)

 

NoFollow links

سایت ما حاوی مقالات مفید آموزشی درباره سئوی سایت است

برای پیدا کردن مطلب مورد نظر می توانید موضوع مورد نظر خود را جستجو نمایید

 

لینک هایی هستند که داخل آنها با rel=”nofollow” نشانه گذاری شده می باشد.به معنی این می باشد که وب سایت یا صفه مقصد، مورد تایید کامل نیست (این معنی عدم تایید و امتیاز منفی نمی باشد).اطلاعات بیشتر در

 

Sitemap

نقشه وب سایت می باشد که حاوی لینک های داخلی (آدرس صفحات) یک وب وب سایت می باشد که به موتور جستجوی گوگل و بینگ داده می گردد تا گوگل صفحات وب سایت را زودتر ایندکس کند.

 

Google WebMaster Tools  –   GWT

گوگل وب مستر تولز – ابزار مدیران وب سایت برای بهینه سازی و تحلیل و مطالعه طریقه آن در گوگل

 

Google Analytics

ابزاری می باشد که اطلاعات آماری دقیق به مدیر وب سایت درمورد بازدید صفحات با جزئیات خیلی زیاد نشان می دهد.

 

Impression

اندازه دیده شدن می باشد که در دنیای تبلیغات و اینترنت به کار می رود.در گوگل وب مستر تولز نیز، به معنی دیده شدن در صفحات نتایج (SERP) می باشد.

 

CTR

Click Throw Rate

نسبت کلیک به نظاره و رتبه می باشد.برای مثال اگر سایتی با کلمه کلیدی x در رتبه ۳ باشد و روزانه آن کلمه کلیدی ۱۰ بار جستجو گردد، و روی آن وب سایت، ۴ بار کلیک گردد، اندازه CTR  برابر با ۴۰ درصد می باشد.

 

Hit

وقتی یک خزنده وارد صفحه می گردد به ازای هر لینک و تصویری که مرجع آنها آدرس دیگری می باشد، یک hit تلقی می گردد.صفحه ای که دو عکس دارد و ۳ لینک، ۲ hit آن مربوط به آن دو عکس می باشد(زیرا خزنده وارد صفحه دیگری می گردد که فقط عکس می باشد) و ۳ hit برای لینک های مقصد می باشد که آدرس متفاوتی دارند و یک hit هم به دلیل ورود خزنده به صفحه به شمار می رود.

 

Visitor

بازدید کننده منحصر به فرد یک وب سایت.اگر یک نفر با یک IP 20 بار از سایتی بازدید کند ، او تنها یک بازدید کننده به شمار می رود.

 

Visit

بازدید صفحه.صرف نظر از منحصر به فرد بودن بازدید کنندگان؛ هر بازدیدی از صفحات یک visit به شمار می رود.

 

 

Alexa Rank

رتبه ای می باشد که وب سایت الکسا به وب سایت های دنیا به صورت جهانی و کشوری می دهد و هر چه پایین تر باشد نشان پربازدید بودن وب سایت می باشد.(راه های تقلبی برای کاهش رتبه هست).اطلاعات بیشتر در

 

Bounce Rate

اندازه دفع بازدید کننده از یک وب سایت می باشد که هر چقدر بیشتر باشد بدتر می باشد.اگر ۷۰ درصد باشد نشان از این می باشد که ۷۰ درصد بازدیدکنندگان بلافاصله وب سایت را می بندند.اطلاعات بیشتر در

 

Google Page Rank

یک عدد از صفر تا ده می باشد که گوگل به وب سایت ها می دهد.هر چه این عدد بیشتر باشد نشان از قدرت بیشتر وب سایت می باشد.بعد از سال ۲۰۱۲ و تغییرات گوگل، این رتبه بسیار کمرنگ و کم اهمیت تر شده می باشد و خیلی دیر به دیر به روز می گردد.اطلاعات بیشتر در

 

Google Trend

اندازه پیک جستجوی عبارت ها را در قالب نمودار به صورت نسبی (پیک) نشان می دهد

 

Google Keyword Planner

ابزار اولیه برای خرید کلمه کلیدی جهت نمایش در قسمت تبلیغات گوگل می باشد و در عین حال ابزاری می باشد که دقیقا نشان می دهد هر کلمه یا عبارت چند بار در ماه و سال جستجو می گردد.

 

Cache 

کلا cache به معنی انبار ذخیره چند نوع می باشد و در کل باعث افزایش سرعت می شوند.cache داده ذخیره شده ای می باشد که باعث می گردد اطلاعات مجددا از منبع، فراخوانی نشوند.خاصیت خوب آنها این می باشد که به سرعت بارگذاری یاری می کنند.بدی آنها این می باشد که آفلاین هستند.یعنی ممکن می باشد در منبع اصلی اطلاعات تغییر کرده باشد، اما زیرا cache شده می باشد شما اطلاعات به روز شده را نبینید..یک نوع روی سیستم کاربر می باشد که در تنظیمات مرورگر می توان آنها را پاک نمود.همگی برود به مقاله مرتبط.

در سئو cache در شخصی سازی نتایج جستجو موثر می باشد.

 

Personalized SERP

موتور های جستجو به خصوص گوگل، نتایج را شخصی سازی می کنند.برای مثال شما چندین بار از سایتی بازدید کرده اید و در تاریخچه و cache مرورگر شما اطلاعاتی از آن وب سایت ذخیره شده می باشد.گوگل متوجه می گردد شما به ان وب سایت علاقه دارید.پس ممکن می باشد آن وب سایت را در صدر نتایج خود با عبارتی مرتبط برای شما نشان دهد.اگر از سیستم دیگری جستجو کنید نتایج تغییر می کند.login  بودن شما در گوگل نیز در این موضوع تاثیر گذار می باشد.همچنین ip   کشور جستجو کننده.اگر فیلتر شکن روشن کنید نتایج متفاوتی خواهید دید.زیرا ip کشور جستجو کننده تغییر کرده می باشد.

 

کلاه سفید – White Hat

کلاه سفید، در هر حوزه ای به معنی سالم و پاک اقدام کردن تلقی می گردد.

در سئو به کلیه روش هایی که کاملا مطابق با قوانین موتورهای جستجوست (گوگل) و قصد دور زدن و فریب آنها نیست و هیچ گونه فرایند اسپم انجام نمی گردد، کلاه سفید می گویند.کلاه سفید در حقیقت به این معنی می باشد که هر چیزی گوگل بیان کرد بگویید چشم (مقاله پرستش گوگل)

کلاه سیاه – Black Hat

کلاه سیاه در هر حوزه ای به معنی بد و ناپاک و مخرب و گاها آشکارا (تابلو) اقدام کردن تلقی می گردد.

در سئو به کلیه روش های غیر معمول و اسپم جهت دور زدن موتور جستجو و فریب آن و حرکت بر خلاف توصیه های موتور جستجو، کلاه سیاه بیان کرده می گردد.در حقیقت می توان نام آن را شیطتنت و لجبازی با گوگل نامید.

 

Spam

به معنی کرم و مزاحم می باشد.در سئو به هر چیزی که ایجاد مزاحمت کند بیان کرده می گردد.برای مثال یک محتوای کپی و سرشار از کلمات کلیدی که برای کاربر مفید نیست یک محتوای اسپم تلقی می گردد.لینک از سایتی بی اعتبار که خود در قعر چاه می باشد و در همه صفحات آن تکرار شده می باشد یک لینک اسپم می باشد.ایجاد کامنت تشکر، صرفا جهت ایجاد لینک، یک اقدام اسپم به شمار می رود.نتیجه ای که در نتایج موتور جستجو ظاهر می گردد اما ربطی به عبارت جستجو شده ندارد یک صفحه اسپم تلقی می گردد.

هر گونه کار اسپم توسط spammer به مقصود کسب سود و بهره مانند دور زدن موتر جستجو و اهداف دیگر انجام می گردد و معمولات در روش های کلاه سیاه کاربرد دارد.

 

 

الگوریتم

گوگل و موتورهای جستجو برای رتبه بندی صفحات در نتایجشان، از یک سری فاکتور ها و دستور العمل ها و روش ها پیروی می کنند که الگوریتم نامیده می گردد.

 

Query

به معنی تقاضا می باشد.در سئو، به معنی عبارت جستجو شده تلقی می گردد.

 

Traffic

میران بازدید و شلوغی یک وب سایت نامیده می گردد.وب سایت پر بازدید وب سایت پر ترافیک تلقی می گردد.

 

Alt Image

متن جایگزین عکس ها در صفحات وب می باشد.اطلاعات بیشتر در اینجا.

 

Authority

به معنای اعتبار می باشد.هر سایتی دارای مقداری اعتبار می باشد.هر چقدر اعتبار بیشتر باشد، قدرت سئوی آن وب سایت بیشتر می باشد.اعتبار می تواند کم گردد و یا زیاد گردد.اعتبار چیزی نیست که با شاخصی بتوان آن را سنجید و به صورت غیر مطلق و نسبی محاسبه می گردد.مقدار دقیق آن نزد هر موتور جستجو با در نظر داشتن الگوریتم های آن موتور جستجو محفوظ می باشد.

 

Keyword Stuffing

تکرار کلمات کلیدی در کنار هم در یک صفحه نامیده می گردد.این کار در زمان های گذشته مناسب بود.اکنون اگر ضرر نداشته باشد فایده هم ندارد.همچنین به تکرار کلمات کلیدی که لینک هستند (anchor text) هم بیان کرده می گردد.

 

Blog comment backlink

بک لینک هایی که در کامنت وبلاگ ها و وب سایت ها وجود دارند و ایجاد می شوند.

 

Directory Website

وب سایت هایی هستند که عملکرد آنها فرست بندی می باشد و وب سایت های دیگر دنیا را با دسته بندی موضوعی فهرست بندی می کنند.

 

Redirect

انتقال از صفحه ای به صفحه دیگر – (هدایت دوباره) .برای مثال وقتی از وب سایت example.ir به وب سایت expampl.com منقل شوید، (با کلیک، به صورت خودکار یا …) شما از آدرس اول به آدرس دوم ریدایرکت شده اید.(صفحه ریدایرکت شده می باشد)

 

Redirect Link

لینک هایی هستند که به صورت غیر مستقیم به وب سایت های دیگر ارجاع داده می شوند.مثلا آدرس مرجع یک لینک برابر با example.com/x/2 هست و وقتی روی آن کلیک می کنید آغاز به همین آدرس می رود و سپس به آدرس دیگری منتقل می گردد.

 

Robot.txt

یک فایل متنی در پوشه هاست (سرور) وب وب سایت می باشد که در ان مشخص می گردد که کدام صفحات را موتور های جستجو مطالعه نکنند (موتور های جستجو نتوانند صفحات را مطالعه کنند و در فهرست خود بگنجانند)

 

۴۰۴ Page

صفحه ای می باشد که نشان می دهد صفحه درخواستی وجود ندارد.۴۰۴ به معنی پیدا نمود نشد می باشد.

 

Creawl Error

ربات های موتور های جستجو وقتی نتوانند صفحات را مرور کنند یک ارور تلقی می گردد که مربوط به ربات هاست.یعنی ربات ها (خزنده ها) در مطالعه یک صفحه یا وب سایت با خطا و مشکل مواجه شده اند.

 

Keyword density

اندازه تراکم کلمات کلیدی در متن نامیده می گردد.

 

Ranking

همانگونه که از نامش پیداست به معنی رتبه بندی می باشد.رنکینگ را به روش های مختلف می توان تعریف نمود.اگر رنکیرتبه ای از پایین آغاز گردد (یک مناسب ترین باشد)، رنکینگ بهتری به شمار می رود و برعکس.اگر در بحث رتبه بندی، اندازه بازدید وب سایت را در نظر بگیریم می توان به رتبه بندی وب سایت الکسا استناد نمود.اگر رتبه بندی در عبارت خاص در صفحه اول گوگل باشد، می توان بیان کرد که وب سایت x با عبارت y رتبه بهتری دارد.

 

Reputation and Popularity

اندازه چرخش و محبوبیت یک وب سایت.هر چقدر یک وب سایت در سطح اینترنت بیشتر (و البته از وب سایت های با کیفیت و عناوین مناسب) به صورت طبیعی لینک داشته باشد و نام آن در شبکه های اجتماعی و حتی اذهان عمومی و به صورت دهان به دهان، بیشتر باشد، می توان بیان کرد که آن وب سایت دارای قدرت، محبوبیت، شهرت و چرخش بیشتری می باشد.

 

Social Signal

نشانه های شبکه های اجتماعی همان لایک و اشتراک و کامنت فیس بوک و توییت توییتر و پلاس گوگل پلاس و پین وب سایت پینترست و سایر شبکه های اجتماعی می باشد.

 

Social Network

شبکه اجتماعی – فیس بوک، توییتر، گوگل پلاس یک شبکه اجتماعی هستند.وب سایت های زیادی هست که می توان از انها به عنوان شبکه اجتماعی نام برد.وب سایت linkedin.com نیز یک شبکه اجتماعی تخصص محور می باشد.نرم افزار های لاین، وایبر، واتس اپ، اینستاگرام و … نیز شبکه اجتماعی مبتنی بر دستگاه های تلفن همراه و تبلت هستند.

 

Acticle Submission

ثبت مقاله! این کار به گونه طبیعی برای هر سایتی مناسب می باشد که اقدام به ثبت مقاله و انتشار آن در وب سایت های دیگر کند.یکی از روش های قدیمی سئو به شمار می رود.

 

Guest Post

پست میهمان – نوشته ای در یک وب سایت که توسط کسی غیر از نویسنده و صاحب آن وب سایت درج شده می باشد.

 

Paid Link

لینک های پولی.لینک هایی هستند که شما برای دریافت انها پول پرداخت می کنید.در حقیقت لینک می خرید یا اجاره می کنید.

 

Forum Link

لینک هایی که در وب سایت های انجمن و تالار گفتگو هست.

 

Image Link

لینک هایی که متنی ندارند و داخل آنها تصویر می باشد.تبلیغات بنری لینک های عکس محسوب می شوند.

 

SandBox

گوگل وب سایت های تازه تاسیس و صفر را به زودی در نتایج اولیه خود نشان نمی دهد.وب سایت های جدید چند ماه در sandbox گوگل هستند.وب سایت هایی که در sandbox هستند یا دچار معضلات مربوط به سئو شده اند و یا صفر و تازه تاسیس هستند.

 

Hidden Text

متن های مخفی که در صفحه ای وجود داشته باشد.بهره گیری از متن های مخفی در روش های مخرب و کلاه سیاه کاربرد دارد.

 

Hidden link

لینک های مخفی که در صفحه ای وجود داشته باشد، بهره گیری از لینک های مخفی در روش های کلاه سیاه کاربرد دارد (داشت)

 

Domain name

نام دامنه! example.com نام دامنه آن example می باشد و پس وند آن دات کام.

 

URL

نشانی اینترنتی – مخفف عبارت uniform resource location می باشد که شکل ساختار یافته یک آدرس اینترنتی می باشد.برای مثال example.com/m/guide یک url می باشد.تمام مثال های زیر یک url هستند.url در بالای مرورگر ها به ازای هر پنجره و tab نمایش داده می گردد.

http://example.com/x/y/guide

http://example.com/index.php?id=50&name=mobile

http://example.com/file.html

http://www.example.com/advertise.aspx

http://university.com/portal.jsp

Learn Frequency
بعضی از موتورهای جستجوگر می توانند تشخیص دهند که محتوای صفحات پس از چه مدتی تغییر می کند (به روز می گردد) و بعد از آن مدت به آن صفحات مراجعه می کنند.

 

Stop Word
به کلماتی بیان کرده می گردد که در کل اینترنت از آنها بسیار بهره گیری شده می باشد. کلماتی نظیر: the ,a ,an ,web ,www,home page, در, با, از, می باشد, اینجا, کلیک کنید و …