وب سایتmoz چه سایتی می باشد و چه سودی بحال سئو وب سایت ما دارد؟

در این مقاله به مطالعه جزئیاتی در ارتباط با وب سایت moz خواهیم پرداخت و اطلاعاتی جالب در اختیارتان قرار خواهیم داد.

معرفی وب سایت moz

وب سایت moz در واقع یک وب وب سایت جامع می باشد که بخشی از فعالیت آن به مطالعه وب وب سایت های دیگر و رتبه بندی آنها می پردازد. مطالعه سئو وب سایت نیز بخشی از کارهایی می باشد که در این شرکت به آن پرداخته شده می باشد.

اما بد نیست تاریخچه از این وب وب سایت و همچنین عملکردهایی از آن بدانیم

این وب وب سایت در سال ۲۰۰۴ در شهر سیتل واشنگتن توسط آقای رَند به همرا مادرش جانم جیلیان تاسیس گردید. در اکتبر سال ۲۰۰۵ میلادی اولین رده بندی سایتهای خود را منتشر نمود که در آن از فاکتورهای همین شرکت بهره گیری شده بود. در ماه فوریه سال ۲۰۰۷ میلادی نیز نسخه ای تحت عنوان پرو یا همان نسخه حرفه ای به وب سایت اضافه گردید که در ازای پرداخت مبلغی مختصر خدمات واکاوی سئو وب سایت  و بهینه سازی وب سایت از لحاظ سئو را فراهم می نمود. در سال ۲۰۰۸ این وب وب سایت خزنده قدرتمند خود در زمینه وب را معرفی نمود که نام آن mozscape بود. این خزنده بسیار پرقدرت و مقیاس های فراوانی داشت. در سال ۲۰۰۹ میلادی کد tagfee  توسط این وب سایت به دنیا آمد. در ارتباط با این کدها و سایر موردها در آینده مطالبی منتشر خواهیم نمود. در همین سال این شرکت دارای ۵۰۰۰ عضوی گردید که از خدمات حرفه ای این وب وب سایت بهره گیری می کنند. این اختصار ای از چند سال فعالیت این  وب وب سایت و در واقع مناسب تر می باشد بگوییم این شرکت بود. در سالهای بعد این شرکت ابزارهای مختلفی در ارتباط با سئو و بهینه سازی وب سایت معرفی نمود که برای کاربران بسیار جالب و جذاب بودند.

اما دو فاکتور مهمی که این وب وب سایت جهت ارزیابی وب سایتها معرفی نمود و قدرت وب سایت را از دیدهای گوناگون نمایش میداد page authority و domain authority نام دارد. اگر وبمستر باشید قطعا نام این دو فاکتور را شنیده اید. وب سایت moz با بهره گیری از این دو فاکتور بصورت مختصر و مفید قدرت یک وب سایت را معرفی می کند.

 

معرفی امکانات وب سایت بهینه سازی وب سایت moz

مدتی می باشد تصمیم گرفتیم به معرفی وب سایت های سئو مطرح بپردازیم وامکانات آن ها را معرفی کنیم.همه وب سایت ها مانند ابزار هایی هستند که نقطه اشکال ها و نقاط قوت هایی دارند که با معرفی توسط ما  آن ها را پیدا کنید و قدرت بهینه سازی وب وب سایت خود را بالا ببرید.

 

واکاوی وب سایت با moz

آغاز وارد وب سایت شوید در قسمت URL ادرس وب سایت خود را کامل قرار بدین search را بزنید تا واکاوی سئو وب وب سایت شما آغاز گردد.پیشنهاد می کنیم یک اکانت با ایمیل خود بسازید تا انالیز را کامل و بدون محدودیت مشاده کنید.

اولین قسمت Inbound Links می باشد که به معنی لینک های ورودی وب سایت شما می باشد همان بک لینک های وب سایت می باشد البته ناگفته نماند در نوار بالا زیر مکان ادرس وب سایت اطلاعات Domain Authority و Page Authority و Established Links هم نمایش داده می گردد که  دامین اتوریتی وضعیت اعتباری دامین شما می باشد که از ۱ تا ۱۰۰ می باشد پیج اتوریتی هم به همین صورت می باشد اما Established Links به معنی مقدار لینک های وب سایت شما می باشد که نشان می دهد.

در بخش Inbound Links ستون اول عنوان و لینک های داده شده به وب سایت شما و Link Anchor Text هم کلمه ای که با آن لینک شده اید را نشان می دهد Spam Score هم قابلیتی می باشد که مدتی به وب سایت سئو موز اضافه شده و درصد اسپم یا هرز بودن دامنه ها را نشان می دهد.PA و DA هم به ترتیب پیچ اتوریتی و دامین اتوریتی تبیین داده شده هستند که توسط وب سایت moz ارائه  و آپدیت می شوند.

قسمت Just-Discovered هم به گونه دقیقی زمان کراول یا دیدن تمام لینک ها را در قسمت  Date Discovered UTC نمایش می دهد حتی با زمان ساعت و دقیقه !

قسمت top pages مربوط به لینک های داخلی وب سایت خودمان می باشد که معتبرترین ها و با ارزش ترین ها را نشان می دهد که گزینه هاش تکراری هستند.

سایت ما حاوی مقالات مفید آموزشی درباره سئوی سایت است

برای پیدا کردن مطلب مورد نظر می توانید موضوع مورد نظر خود را جستجو نمایید

 

PAمخفف Page Authority یا پیج آتوریتی می باشد که در مقالات طراحی وب سایت از این نماد بهره گیری می گردد. در علم طراحی وب وب سایت پیج آتوریتی یک الگوریتم برای ارزیابی وب سایت و وبلاگ شما می باشد که نمایانگر اندازه قدرت و اعتبار صفحه شما می باشد و الگوریتم  محاسبه کننده آن را می توان ازسایت موز دات کام تهیه نمود .

همانگونه که میدانید پروسه به روز رسانی پیج رنک گوگل بسیار زمان بر می باشد و شما نمی توانید مدت زمان زیادی را صبر کنید تا ببیند جایگاه وب وب سایت شما کجا می باشد و برای بهبود آن تصمیم گیری نمایید. پیج آتوریتی براساس داده‌هایی از Mozscape ایندکس و از داده‌هایی مثل تعداد بک لینک ،MozRank ، MozTrust و ده‌ها فاکتور دیگر تعیین می گردد.

این فاکتور یک مدل ماشینی می باشد که برای اطلاع یافتن و پیش بینی و یا یافتن الگوریتمی که مناسب ترین ارتباط را با رتبه بندی نتایج جستجو دارد بهره گیری می گردد. پیج آتوریتی میتواند با به روزرسانی های متوالی خود یاری بهتری به شما برای ارزیابی وب سایت خود یا سایتی که میخواهید برای لینک گیری از آن بهره گیری نمایید، باشد.

پیج آتوریتی چیست؟

پیج آتوریتی معیاری می باشد که وب وب سایت ها را از ۱ تا ۱۰۰ امتیاز بندی می کند وهر چه این عدد به ۱۰۰ نزدیکتر باشد وب وب سایت شما از جایگاه بهتری بر خوردار خواهد بود.

در قدرت صفحه چندین فاکتور بهینه سازی وب سایت و بازاریابی آنلاین از سراسر وب گنجانده شده می باشد.
شما برای محاسبه مقدار قدرت صفحه بایستی از وب سایت Open Site Explorer و moonsy.comیا از نوار ابزار رایگان MozBar بهره گیری کنید.کمپانی موز همه فاکتورهای سنجش قدرت آنالیزهای خود را در ابزاری به نام “Mozscape API” قرار داده می باشد.

پیج آتوریتی معیاری می باشد که قدرت یک دامنه و زیر دامنه ها و یک صفحه از وب سایت را در موتورهای جستجو مشخص می کند. وب سایت moz.com بر اساس فاکتورهای بسیاری مثل بک لینک، کیفیت بک لینک ها، تعداد ایندکس های مفید، اندازه اشتراک در شبکه های اجتماعی معتبر و… عدد پیج آتوریتی را تعیین می می نماید.

عدد مناسب برای پیج آتوریتی و دومین آتوریتی

پیج آتوریتی و دومین آتوریتی از عدد ۱۰۰ مشخص می گردد. و همان گونه که بیان کرده گردید هر چه عدد به ۱۰۰ نزدیک تر باشد، نشان دهنده قدرت بیشتر دامنه و صفحه در موتورهای جستجو می باشد. جالب می باشد بدانید که شاید بتوان بیان کرد که با تقسیم عدد پیج آتوریتی و دومین آتوریتی بر ۱۰ بتوان معادل پیج رنک آن را بدست آورد!

البته بایستی این نکته را متذکر گردید که گوگل هیچوقت به صورت رسمی اتوریتی وب سایت Moz را تایید نکرده می باشد و گویا الگوریتم فعلی اتوریتی دارای اشکالاتی باشد. به گونه مثال وبلاگ هایی که از سیستم های وبلاگدهی باسابقه بهره گیری می کنند، به دلیل بالا بودن اتوریتی دامنه اصلی وبلاگدهی به راحتی و به سرعت اتوریتی بالای ۳۰ را کسب می نمایند. در حالیکه شاید موتورهای جستجو چنین رنکی برای آنها قائل نباشند. همانگونه که تصریح گردید در فقدان پیج رنک گوگل، فعلاً توانسته تا حدودی جای پیج رنک را بگیرد. البته بعضی از سئوکاران تاکید دارند که آتوریتی بیشتر جنبه تجاری دارد تا فنی. و برای فروش بک لینک و نشان دادن ارزش دامنه به مشتری می تواند دارای کاربرد باشد.

یج آتوریتی

مقصود از PA و DA

PA همان Page Authority یا پیج آتوریتی و DA نیز همان Domain Authority یا دومین آتوریتی می باشد.

موز رنک Moz Rank

موز رنک تقریباً شبیه پیج رنک می باشد و توسط وب سایت seomoz ارائه می گردد و همچنین قدرت سئوی یک وب سایت را نمایش می دهد. موز رنک عددی بین ۰٫۰۰ تا ۹٫۹۹ می باشد. و همانند پیج رنک، ماکزیمم مقدار آن ۱۰ می باشد.

نکته:  پیج آتوریتی و دومین آتوریتی نسبت به www حساس هستند و نتایج با www و بدون www متفاوت خواهد بود.

چگونه می توان پیج آتوریتی و دومین آتوریتی را پیدا نمود؟

مرجع اصلی تعیین پیج آتوریتی و دومین آتوریتی آدرس زیر می باشد:
https://moz.com/researchtools/ose

اگر  قصد راه اندازی ابزار واکاوی پیج آتوریتی را دارید می توانید از API وب سایت moz.com بهره گیری نمایید توضیحات آن در لینک زیر داده شده می باشد:


https://moz.com/help/guides/moz-api

روش های افزایش پیج آتوریتی

۱- افزایش ایندکس های مفید وب سایت (صفحات تگ ها و دسته بندی ها اگر فاقد محتوای کافی باشد جزء ایندکس های مفید محسوب نمی شوند)
۲- افزایش تعداد لینک های داخلی وب سایت (در متن پست ها به صفحات داخلی خود لینک دهید. مناسب تر می باشد این کار به صورت دستی انجام دهیدو از پلاگین بهره گیری ننمایید)
۳- افزایش بک لینک های مفید هم Root Domain و هم Total Links
۴- افزایش کیفیت بک لینک ها (گرفتن بک لینک های با قدرت نفوذ دامنه بالا(
۵- بهبود سئو
۶- بهبود کیفیت محتوا
۷- اندازه و سرعت به روزرسانی وب سایت
۸- افزایش تعداد اشتراک لینک های وب سایت در شبکه های اجتماعی معتبر

البته فاکتورهای ذکر گردیده برای افزایش اتوریتی در طراحی وب سایت قطعی نمی باشند و مرتب در حال تغییر هستند. فاکتور اصلی در افزایش اتوریتی، تعداد بک لینک از دامنه های مختلف می باشد اما اکنون گویا اهمیت این فاکتور کمی کاهش پیدا کرده می باشد و تعداد ایندکس های مفید و لینک دهی داخل مطالب اهمیت بیشتری پیدا کرده اند.